Blues is stratocasters, en strats zijn blues. Aan deze wet wordt nauwelijks getornd, zeker met giganten als Clapton, SRV, Moore, Cray, Johnson of Mayer. Voor mij is altijd duidelijk geweest dat ik echt een strat-man ben, en ik loop al jaren met het idee om een top-level kwaliteit gitaar te bouwen, die zeker niet onder doet voor de commercieel beschikbare fenders. Het moest dus een strat worden, dat is duidelijk.
Ik kon onlangs een goede (allparts) strat body overnemen van iemand die de zin ontbrak om er iets degelijks van te maken. In het pakket zat ook nog een standaard allparts neck, die ik voor een klein prijsje erbij kreeg. Een nieuwe uitdaging was geboren. Allparts bodies behoren tot de groep beste bodies die je commercieel kunt krijgen. Veel beter dan de standaard bodies van de (MIM) fenders of squiers. Hier moest dus ook wat serieuze hardware bij. Over de neck was ik iets minder te spreken, maar daarover later meer.
De grote zoektocht naar interessante hardware was begonnen. Ik ben niet echt ‘fan’ van de standaard fender tremolo brug, en dat heeft met name te maken met de wat ‘clumsy’ zadels die ze gebruiken. Een nog steeds achtergebleven onderdeel van de fender kwaliteitsproducten. De zoektocht naar een goede en stabiele tremolo bracht mij naar de Babicz brug van Full Contact Hardware. Een revolutionair systeem waarbij de snaarhoogte in te stellen is via een roterende zadel. Geen uitstekende imbus-schroefjes waar je je handpalm aan open haalt, maar een glad afgewerkt geheel. Makkelijk te installeren (drop-in) en eenvoudig af te stellen.
De volgende uitdaging waren de elementen. Ik heb even overwogen om een combinatieset samen te stellen, van verschillende merken en types, maar besloot uiteindelijk om een complete set te gebruiken. Om het echte blues geluid te krijgen heb ik gekozen voor een set Antiquity Hot Texas pickups van Seymour Duncan.
Bij een van mijn vele bezoekjes aan gitaarwinkels en handelaren in onderdelen kwam ik de gold-annodiced aluminium slagplaat van fender tegen, wat me een goede aanvulling leek op de body, niet alleen vanwege de kleurstelling.
En dan die hals… Na het in elkaar zetten van de gitaar kreeg ik pas een idee van de dikte van de hals, en ik moet zeggen dat het totaal niet ‘mijn’ hals is. De allparts die ik erbij had paste precies, maar was veel te dik. Ik heb het een aantal dagen geprobeerd, maar ik kon er maar niet aan wennen. Via de lokale handelaar maar een vintage fender hals gekocht, en dat was echt als thuiskomen.
Met de schakeling ook nog wat leuks uitgehaald. Normaal heb je bij een 5-standen schakelaar de toonregeling op de midden- en halselement, maar bij deze op de brug- en halselement. Daardoor klinkt de brug wat minder schel.